Bergen en bomen

25 juni 2013 - Crescent City, California, Verenigde Staten

De 500 km van vandaag tikte weer aan hoor. Inmiddels hebben wij wat meer kilometers op de teller staan dan gedacht, namelijk: 3.957 km (2.495 miles). Al veel meer dan de door pap en mam uitgerekende 1.387 km dus.
Tijdens de rit hebben we wel genoten van ons uitzicht, sommige stukjes waren erg mooi, zeker als we even een zonnetje te zien kregen. We hadden genoteerd dat Grant Pass wel leuk moest zijn om even te stoppen, nou ja ach, eigenlijk vonden wij het niet zoveel. Dus dan maar een bakkie halen bij de Starbucks, wat geen Starbucks te vinden in de TomTom?! Nou dan maar ander koffietentje, en ja hoor we hebben een nieuwe favoriet gevonden. Dutch Bros koffie, een  echte 'Nederlandse' koffietent met molens en tulpen op de gevel. Maar verder was er qua producten geen Nederlands tintje te vinden. Maar het wordt nog leuker, de jongen achter de bar ging met ons kletsen en vroeg ons wat we hier deden en of we al eerder iets bij hun hadden gehaald (nou nee Dutch Bros was totally nieuw), dan kregen wij onze drankjes gratis :-). Echt we dachten eerst dat we het niet goed begrepen, maar was echt zo, wat super vriendelijk. We staan weer versteld van de vriendelijkheid van de Amerikanen, eergister kregen we bij de Starbucks een nieuwe koffie gratis omdat R de ijskoffie vies vond. Bij de Black Bear kregen we het toetje, onze milkshake gratis omdat mijn steak eerst voorzien was van saus, wat binnen 2 minuten was opgelost en op straat worden we vaak aangesproken en indien nodig spontaan geholpen. Nou toe maar, we krijgen bijna geld toe, nouuuu ok dat weer niet, maar in Nederland hebben we dit nog nooit meegemaakt (zelfs niet nadat Raymond de vieste biefstuk ooit had gekregen bij de Nieuw-Vennepse Italiaan).
Eenmaal in de buurt van Crescent City hebben wij een bezoekje gebracht aan het visitor centre, met een filmpje over het park waar we morgen naartoe gaan en vandaag al een stukje van hebben voorgeproefd. Erg leuk om wat feiten te horen over de Redwood bomen. Deze bomen leven in families, nieuwe bomen groeien tegen oude aan, met als gevolg onwijze brede stammen (om nog maar niet over de hoogte te spreken).
Na het inchecken in het hotel kregen we een tip over een leuke weg die we vandaag nog wel konden rijden om alvast e.e.a. te zien van de omgeving. Nou zelfs met regen was dit echt heel erg gaaf! Bomen zo hoog en ook onwijs groot/breed, meerdere die dus aan elkaar zitten, super we hebben veel zin in morgen!
We hopen morgen ook te voldoen aan de opdracht van René, beren spotten en wellicht walvissen. Vanuit het visitor centre weten we dat er afgelopen dagen wel wat Wildlife is gespot: beren, cougars en walvissen. Hopelijk komen we niet een beer en een cougar tegelijk tegen, dan wordt het erg lastig:-). Voor een cougar moet je je heel erg groot maken en veel lawaai enz., voor een beer juist het tegenovergestelde eigenlijk doen of je dood bent, jullie begrijpen ons dilemma, haha.
Verder hadden we vandaag een erg spannend moment met onze vertrouwde Ford, hij liet ons even in de steek. We reden net een oprit van de snelweg op en de auto stopte er helemaal mee, gewoon uit en niet meer aan willen. Lichten, airco en TomTom uit en ja gelukkig wilde die weer starten, erg vreemd nadat we er net zo'n 4 uur rijden op hadden zitten. Daarna hebben we nog wel weer e.e.a. gereden en was er niets meer aan de hand, maar wel beetje ongemakkelijk gevoel. Hopelijk was het een eenmalig hikje, hij moet toch nog meer dan een week mee.
Morgen dus het Redwood park in, bomen bekijken en beren zoeken.

1. Henriette en Jan:
    26 juni 2013
    Wat een super dag was dat!!!Zoveel moois gezien wat leuk om jullie verhaal te lezen. Super zeg dat je dan gewoon gratis koffie krijgt , moet je hier is proberen.Daar kunnen we nog wat van leren dus.
    De foto's zijn veel belovend, wat een boomstam, heb je enig idee wat de omvang van zo' n stam ongeveer is? Neem jullie centimeter maar mee, ben benieuwd.
    Goedemorgen voor straks en veel kijk plezier !!!!
    Liefs en xxxxx
  2. Pap en mam:
    26 juni 2013
    ja ja wat een bofkonten gratis aan je drinken komen. Wat de km. betreft de kaart op de reisblog geeft nu aan dat er 1494 km zijn afgelegd dus een verschil van 107km met de stand van gister terwijl er 500 zijn gemaakt.Ook geeft hij aan dat jullie nog 764 km voor de boeg hebben.Nu wij gaan op jullie af en kijken niet meer naar hun info.Voor vandaag weer veel plezier. groetjes
  3. Ans:
    26 juni 2013
    Uit jullie lange verhaal te lezen, blijkt dus dat jullie niet weten dat wij iedereen waarschuwen dat er lastige Nederlanders aankomen. we hebben immers jullie reisschema! Daarom krijgen jullie zoveel gratis, heeft nix te maken met vriendelijkheid, maar zorgzaamheid van deze kant van de oceaan!
  4. Rene:
    26 juni 2013
    Lekker hoor, zo iedere dag even een stukje met jullie "meereizen".
    Het aantal kilometers die bij de kaart op dit blog worden weergegeven is i.d.d. wat misleidend. Hierbij is hemelsbreed de afstand van A naar B gerekend terwijl de onderweg nog wel "wat" extra miles maakt.
    Mooi verhaal weer over Dutch Bros koffie. Ik las op hun site dat de gebroeders Boersma (lijkt mij Nederlandse komaf) het bedrijf al in 1992 hebben opgericht. Ik had er i.i.g. nog niet eerder van gehoord. Ga er op een volgende USA-trip zeker even langs om ook een "free" bakkie te scoren.:)
    Die Redwood bomen zijn echte reuzen maar nog niets vergeleken bij de Sequoias die nog dikker en hoger zijn. Sommige bomen kun je je auto in parkeren of via een uitsparing doorheen rijden. Hoe kan het zo groeien.
    Nou ben benieuwd of jullie een beer en poema samen op één foto kunnen krijgen. Lijkt mij een leuke uitdaging voor de dag van morgen :)
    Ik zie het resultaat wel verschijnen :))