Crater Lake of Lava Beds

24 juni 2013 - Klamath Falls, Oregon, Verenigde Staten

Het doel van deze dag was Crater Lake, zo gezegd zo gedaan. Het weer was zoals voorspeld door Piet Paulusma niet al te best, wij voelden hem al weer aankomen, wederom een prachtig national park waar we niet veel van mee gaan krijgen. De weg om het lake ligt redelijk hoog, logisch door de bergen/wanden die het meer omsluiten. In eerste instantie zagen we vrij weinig van het meer en de blauwe kleur door de laaghangende bewolking, maar uiteindelijk werden we niet teleurgesteld en kwamen we bij een deel waar de bewolking minder was, met als gevolg een prachtig uitzicht, de lage wolken aan de andere kant van het meer gaven best een mooi plaatje uiteindelijk! De weg rondom het park was nog geen eens helemaal open, door de hoeveelheid sneeuw die er nog lag, we konden ons er wel iets bij voorstellen, want zelfs het gedeelte dat wij reden was nog veeeel sneeuw te vinden. Zo nu en dan reden we tussen metershoge sneeuw door. Met zon is dit vast nog mooier, dan zie je de kleur nog beter. Maar we waren blij dat de regen mee viel.
We hadden nog tijd over en nog niet zoveel kilometers gereden :) dus op naar het volgende park: Lava Beds national park. We zagen de lucht verder opklaren naar mate we de grens met de staat Californië naderde.
Bij aankomst in het park stond er een bordje: bad-disease. Och help wat voor ziekte...dan maar richting het visitor centre. Onderweg hiernaar nog wel bij paar punten gestopt (zo erg zal de ziekte toch niet zijn). Op een soort krater (Black Crater) van lava gestaan, erg bizar, verder een heel lavalandschap waar je doorheen reed. Uiteindelijk bij het visitor centre bleek het om white-nose disease te gaan bij vleermuizen wat ze willen voorkomen, het wordt door mensen overgebracht op de beestjes. Nadat we goedgekeurd waren, kregen we verdere uitleg over wat er te bezoeken was, ook een heel aantal Caves. Oh oh wat waren wij hier goed op voorbereid, haha. Hebben jullie zaklantaarn bij jullie voor in de grotten en iets voor op jullie hoofd  (het kan soms laag zijn). Er waren nog wat tips voor echte cavers, maar de intentie om door grotten te kruipen was er toch niet echt (brrr al die beestjes :)). Op advies van de ranger 2 grotten bezocht, waarvan 1 echt gaaf was, beneden in de grot lag gewoon ijs, erg koud en donker, gelukkig een zaklampje op de iPhone.
Als uitgehongerde beren kwamen we in onze overnachtingsplaats aan, waar we heel toepasselijk gegeten hebben bij de Black Bear. Heerlijk een groot stuk vlees, de ober had het domme voorstel dat er ook kleinere porties besteld konden worden... dacht het niet.
Vol en voldaan in ons hotelletje. Morgen weer een lange rit voor de boeg, zo'n 5 uur. We zijn benieuwd wat deze dag ons weer gaat brengen.
Bedankt weer allemaal voor jullie leuke en lieve reacties!

1. Ans:
    25 juni 2013
    Hebben jullie foto's van die hongerige beren? Heb begrepen uit de reacties dat iemand naar zulke foto's vroeg!!!!!!
    Mooi verhaal weer hoor, blijft leuk om te lezen. Wilde ik even laten weten.
  2. Pa en ma:
    25 juni 2013
    Maak er maar weer een leuke dag van. Wij gaan maar aan het werk. Verschil moet er zijn. Liefs van ons.xxxx
  3. Rene:
    25 juni 2013
    Ondanks het weer is het volgens mij toch wel een topdag geweest als ik het zo lees. Ik zie op de foto's ook korte mouwen en broek dus de temp. zal ook best aangenaam zijn geweest schat ik in.
    Dat er bij Crater Lake nog een hoop sneeuw ligt dat wil ik geloven. Ik las gisteren dat er jaarlijks zo'n 13 meter (!) sneeuw valt! Dus daar zal best nog wel wat van over zijn.
    Lava Beds NP doet mij denken aan Craters of the Moon NP wat wij een aantal jaar geleden hebben bezocht. Het ligt ook op dezelfde hoogte zag ik op de kaart.
    Op de site van Lava Beds NP zag ik ook dat je jezelf wel moet voorbereiden op het bezoeken van de groten. Hebben wij ook nog nooit gedaan hoor maar dit is toch blijkbaar het meer serieuzere werk, i.i.g. nietgeschkt voor de gemiddelde toerist :)
    Volgens mij heeft die ober jullie toch genept als ik op de foto moet afgaan. Of was dit al de tweede portie die jullie voorgeschoteld kregen ;)
    Helaas nog geen foto van een echte beer maar aangezien jullie vandaag weer richting kust rijden is een mooie van een walvis of orka ook best wat mij betreft. :))
    Goeie rit (richting de zon?)!
  4. Pap en mam:
    ja een rit van 5 uur rijden dat gaan km, worden. Op de informatie
    kaart zagen we dat jullie ongeveer er al 1387 km er op hebben zitten. Dat er maar mooie dingen op jullie pad komen tijdens de lange rit met een zonnetje speciaal voor jullie
    groetjes